lördag 10 april 2010

Kyrkjakten - Nu kör vi!

"David: visste du att det finns ungefär 3700 kyrkor i sverige av Svenska Kyrkans sort
Emil: det är några stycken
David: tänk om man skulle besöka alla :)
Emil: det har jag funderat på
David: jag med
David: men det skulle vara kul :)
Emil: en utmaning
David: det kan bli våran grej
Emil: yep, men då kör vi på det"

Japp, så började det. Det är alltså jag(Emil Agneholm) och min kusin David Lindvall som har bestämt oss för att besöka alla Svenska kyrkans kyrkobyggnader. Det är några tusen, så det kommer ta ett tag men vi får väl se hur många vi hinner med innan vi blir alldeles för gamla och gaggiga.

Men vad vore en sådan här grej utan lite härliga regler? Någon ordning och reda måste det ju vara. Reglerna är följande:
  • Kyrkan måste besökas av oss tillsammans
  • Vi måste vara inne i kyrkan
  • Vi måste ta ett kort på oss båda inne i kyrkan
Ja utan regler hade det ju varit alltför lätt. Då hade vi lätt kunnat avverka det på ett år med ca 10 kyrkor om dagen. Nu får vi oss alltså en riktig utmaning, men det kommer innebära många roliga och trevliga resor till Sveriges alla hörn och kanter. Till städer vi inte visste fanns, och även till orter som finns även fast vi inte visste om det och till detta kan också läggas de ställen som vi redan känner till.

Varför gör vi då detta? Jag kan bara svara för mig själv och det är främst på grund av att det är en rejäl utmaning, men även för att jag älskar historia och historiska byggnader, så mitt motto under denna kyrkjakt kommer vara ju äldre desto coolare. Kyrkorna alltså.

/ Emil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar